måndag 18 juli 2011

Gothia Cup... och "comeback"...

"På den gamla "goa" tiden !!

Ett säkert tecken på att sommar Göteborg lever upp är att under vecka 29 spelas GOTHIA CUP även kallad "världens största ungdomsturnering" i fotboll på i princip stadens alla tillgängliga planer (som håller hyfsad kvalitet) och det har under knappt 30 års tid varit en stor fotbollsfest utöver det vanliga.
Arrangör är min moderklubb där jag fick min fotbollsutbildning och spenderade 18 fantastiska år nämnligen BK. HÄCKEN, den "lilla speciella klubben" från Hisingen som numera inte är så liten längre, kanske inte riktikt accepterade av den breda svenska fotbollsmassan men väl på väg...

Underbara minnen väcks till liv när man tänker tillbaka på tiden som "geting", att som 7 åring ta bussen från Backa, 2 byten innan man var framme på Slätta Damm för att träffa nyfunna kompisar och att få chansen att träna med 2 år äldre kompisar under "legenden" Roger (Löfbergs Lila) Carlsson, uppbackad av Ingemar Persson & Roy Skårbratt. På denna tiden "harvade" A-laget i dåvarande div 3 med Agne Simonsson som tränare och de spelare som gjorde stört intryck på en liten grabb var Kenny Andren, "Lasse-Gunnar" Lindgren.
Åren gick och klubbens stolthet dvs A-laget (där pojkdrömmen en gång var att spela) blev bättre & bättre och en oförglömlig lördag i Norrköping 1982 tog laget steget upp i Allsvenskan, fantastiskt !!
Sejouren blev kortvarig och man ramlade ur efter en säsong men viljan att komma tillbaka fanns där..

För att komma tillbaka till inledningen gällande Gothia Cup fick man som ungdomsspelare i klubben "förmånen" att bidraga till klubben genom att jobba under Gothia veckan.. allt från att ta emot lag på Centralstationen, vara matchvärd & ansvarig för en plan eller höjden av lycka: Att få eskortera ut finallagen under lördagen på Gamla Ullevi !!
Mannen som styrde allt med järnhand då liksom nu är Mr Gothia Cup: Dennis Andersson, en fantastisk person som gjort detta evenemang till en sån fantastisk happening...( undra vem som var ansvarig i GAIS när man hoppade av samarbetet med Häcken då man tyckte att det var för mycket jobb kontra lönsamhet..).

Gällande mina Häcken minnen är vi nu tillbaka till hösten 1985 då LUNDBY. IF ledda av Mikael Kjellström var stans bästa bästa ungdoms/juniorlag och jag hade till 99% bestämt mig för ett klubb byte.. då det en kväll ringde i luren hemma hos "morsan" och i andra änden var det "Blåbärskungen" him self som presenterade sig nämnligen klubbens ordförande Åke Nilsson, en man man sett upp till i många år och hyste den största respekt för...
Å.N - Jag har upplysningsvis hört att du funderar på att gå till Lundby, stämmer det ?
M.C (med skakig röst) - Ja det stämmer..
Å.N - (högt röstläge) - Varför detta ?
M.C - Jag vill spela med dom bästa & för tillfället är Lundby bäst i stan..
Å.N - A-laget tränar på Valhalla imorgon klockan 18.00
M.C - okey.. men.. (hinner ej säga mer)
Å.N - Kom i tid.. KLICK (han lade på luren)
Dagen efter gjorde jag min första träning med A-laget, skrev ett avtal (lärlings kontrakt) och hade därefter 7 fantastiska år som genererade ca 280 A matcher men mer om detta någon annan gång..

Tillbaka till Gothia Cup sommaren 2011, under mina år fick jag förmånen att bli vän med många underbara personligheter och min "tightaste" vän under åren i Häcken var min ständige rumskamrat & vapendragare Anders Kiel, en helt underbar person som numera jobbar för BK.Häcken och på torsdag har han fixat en liten happening då han lurat mig att göra comeback i en jippomatch på Ullevi med sponsorer till Gothia samt lite gamla "Häcken old-boys" så att på torsdag smäller det och det skall bli riktigt kul att få träfa "kompisar från för" såsom: Anders Kiel, Gunnar Gislason, Jozo Matovac, Patrik Lessmark, Patric "Nisse" Nilsson, Marco Lajsic, "Jocke" Olsson för att nämna några som dyker upp på torsdag, men innan dess skall jag passa på att se lite riktig fotboll nere på Heden där man får: Glädje, Spänning, Känslor, Angagemang, Publik fest mm.mm och det är helt GRATIS !!
TACK ännu en gång Dennis Andersson för att Gothia Cup är den grej det är....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar