torsdag 20 september 2012

Drömmar om guld !!!


För ganska exakt 36 år sedan kom jag i kontakt med BK HÄCKEN för första gången efter att ha deltagit i en fotbollskola arrangerad av BK.H hemma i Backa och väl där gjorde jag väl förmodligen ett sådant "piggt" intryck att instruktören tyckte jag skulle spela i en gul/svart dress.
Och så blev det.
Det skall villigt erkännas att det var tufft för en 8 åring att ta sig med buss 40 som den hette på den tiden, byte på den enormt stora Hjalmar Brantingsplatsen för att där ta buss 21 till Bjurslätts Torg och en kort promenad till Slätta Damm för träning.
Men här tändes min första DRÖM: Jag skall spela i Häckens A lag på Rambergsvallen...


Min första dröm besannades och i april 1986 gjorde jag debut i division 1 Södra mot MYRESJÖ hemma på Rambergsvallen, seger 2-0 och man lyckades peta in en balja.
Det blev 7 säsonger där vi de första krigade för att bli ett etablerat div 1 lag medans någon gång under 89 när firma Almqvist/Lundin styrde skutan började vi att bli ett topplag som siktade lite högre upp... allsvenskan !!
Här tändes min andra DRÖM: Lira i allsvenskan med HÄCKEN...

Vi gick till kval hösten 90 och mötte GIF SUNDSVALL i ett möte bäst av 2, seger hemma på Hisingen med 4-2 och ledning i paus borta med 1-0, saken kändes klar, drömmen var nästan infriad.. men vi rasade ihop som ett korthus sista 45 minuterna på ett snöigt Timrå IP och förlorade med 1-4 och det skall villigt erkännas att detta var min bittraste förlust någonsin i min "karriär".
Proceduren upprepades hösten 91, nytt kval denna gång mot HELSINGBORG men vi lyckades ej denna gången heller... suck.
Tredje gången gillt blev det hösten 92 då det lirades en serie som kallades "kvalsvenskan" och i sista matchen lyckades vi lösa en allsvensk plats mot DJURGÅRDEN på Stockholm Stadion, LYCKA !!
Men min DRÖM infriades inte, för jag hade ny klubbadress säsongen 1993...

Vi skriver hösten 2012, det har runnit lite vatten under broarna de 19 år som gått sedan jag lämnade klubben som fostrat mig men HÄCKEN är alltid klubben i mitt hjärta och Rambergsvallen är fortfarande bara ett stenkast bort.
Idag är min klubb en etablerad allsvensk förening, fortfarande uppstickaren från Hisingen som saknar publik men låt folk lägga fokus på det och låt oss fortsätta att slå ur underläge för att ingen kan ta ifrån oss att vi spelar allsvenskans roligaste fotboll, gör mest mål och "smyger" med i guldracet, gott nog.

Det finns mycket som är fantastiskt med den resa som HÄCKEN nu har gjort och framförallt coach Gerhardsson & co har gjort ett kanonjobb men jag vill ändå framhäva min gamle lagkamrat och numera Sveriges smartaste sportchef Sonny Karlsson.


Han har varit allt i klubben: spelare, tränare och nu alltså sportchef med en grym fingertoppskänsla.
Han hittar spelare som kört fast och ingen tror på (Ranegie) och ger dom chansen att "blomma" igen för att efter ett par säsonger få en skaplig check av MFF på sisådär 15 millar.
Samma med de afrikanska lirarna som kommer hit i tidig ålder, anpassar sig, utvecklas, dominer som Chibuke och säls till Rosenborg för i runda slängar 14 miljoner.
Eller varför inte nämna Makondele som de flesta experter hade ett "bäst före datum" ingraverat efter hans namn efter tiden i Djurgården, Helsingborg.. nu ser han ut som allsvenskans piggaste lirare med ett nytt långtidskontrakt på fickan.
Samt att det nu börjar "poppa" upp yngre förmågor som Zuta, Sandberg för att nämna 2 som är kontrakterade för ett par år framöver.

Sist men inte minst måste nämnas GOTHIA Park Academy


Spelarnas nya hem och (ursäkta IFK) Sveriges bästa anläggning där man har i princip allt, här hoppas jag nu att grabbarna ger sig fan på att vi skall vara med hela vägen och ställa till det för AIK, MFF & ELFSBORG under hösten.

För 36 år sedan DRÖMDE jag om att lira med Häckens A lag.. hösten 2012 DRÖMMER jag om att Häcken skall ta ett historiskt SM GULD !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar