lördag 11 augusti 2012

HJÄRTA istället för "Gurkburk"..

Så jävla UNDERBART, så jävla typiskt SVENSKT, när vi är som mest uträknade, hånade, nederlagstippade det är då SVENSKA LANDSLAG PRESTERAR SOM BÄST !!

Vi snackar givetvis "miraklet i London" och det Svenska handbollsherrarna.
Alla som känner mig vet ju att jag är "fotbolls mongolid" ut i fingertopparna som kan gå igång på en div 5 match, kan lusläsa div 4 tabellen i Bohuslän utan att veta ett smack om lagen, njuta av en brunkar match i "läskligan" i England men vad många inte kanske vet är att jag som långhårig (Joey Tempest influerad) 16 åring stod i valet och kvalet om det skulle bli fotboll eller handboll för mig.
Valet föll på fotboll och det är ett beslut jag inte ångrar en sekund.

Det gick till och med så långt att när jag skulle resa på en pojklandslags samling med fotbollen tidigt en morgon så dök HP Wartas ordförande för övrigt en gentleman vid namn Gösta Rutgersson upp i morsans kök hemma i Backa och bland skogaholmsmackor & havregrynsgröt ktitade jag på för WARTA och lirade en säsong i "smyg" i pojkallsvenskan och fick chansen att umgås en säsong med legenden Christer Magnusson som coach.. om HÄCKEN visste om det ?? Ingen aning men i så fall tittade dom mellan fingrarana för att Åke Nilsson kom aldrig och tog mig i örat...
Nog om detta, handbollen överlät jag åt lillebror "Preben" och som kaxig junior tog han elitserien med storm innan x antal knäskador satte stopp, men som sagt handboll är min andra sport.

27-26 mot UNGERN i en OS semifinal, medalj säkrad och nu väntar lite av handbollens "dream team" i finalen i form av FRANKRIKE med "ärkesvinet" DINARD, "flygmaskinen" ABALOU, "geniet" KARABATIC för att nämna några.

27-25 KIM EKDAHL du REITZ

Men om vi backar bandet knappt 2 månader då var detta gänget knappt värt en fesljummen pilsner på ett sjaskig ställe någonstans i ett sommar längtande Sverige, man hade total MISSLYCKATS i kvalet till VM och åkt ut i ett dubbelmöte mot ett mediokert MONTENEGRO.
Återbud från Källman & Kim A och många såg Sveriges 14 grabbar som ett gäng turister i London under kommande OS.
Men något har hänt under resans gång fram till nu och jag vete fan vad firma Staffan, Ola & "Lövet" har gjort men nu förfogar dom över 14 krigare som skulle gå över lik för varandra och känslan tidigare har vart att så har det inte alltid varit...

Gynnsam lottning med enkla segrar över TUNISIEN, ATGENTINA, STORBRITTANIEN gav givetvis en portion självförtroende, 2 bra matcher mot FRANKRIKE + ISLAND gjorde nog att kammen växte ytterligare och av bara farten gick man ut och vann "hatmatchen" mot Danskarna.

HJÄRTA - GLÄDJE - VIKÄNSLA har tagit detta landslag till en OS final och återvunnit en plats i svenska folkets hjärtan.. det har vart en tuff uppförsbacke då det gamla gardet med "Slangen", Hajas, Carlen, "Lövet" skämde bort oss under en lång period men nu har man chansen att bli historiska och jag hoppas att man bara går ut på söndag klockan 16.00 och bara älskar utmaningen och ger oss på hemmaplan en OS avslutning att minnas länge!!

För att kort återgå till min korta handbollskarriär kan jag för icke insatta tala om att på juniornivå på min tid var det coach Staffan & "Nollan" Grahn (expert kommentator på SvT) som var de klart lysande stjärnorna i Stockholmslaget HK CLIFF.
När dom lirade Bohus Cup mellan jul & nyår var det stor show varje gång de lirade och det fanns inte en stol ledig i Valhalla A hall...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar