lördag 4 augusti 2012

Jag har en ny idol !!

OS rullar på och makalösa idrottsutövare visar sig från sin allra bästa sida, idag lirade bland annat tennis spelarna Roger Federer (Schweiz) & Juan Martin del Potro (Argentina) 3 set gräs tennis som i vanliga fall med serve/nät attack tar max 1,30 timmar men dessa 2 gentlemen lirade i.. håll i er nu i 4 timmar, 26 minuter och jag njöt av varje sekund.

Nu till min rubrik ovan.
Själv är jag ju fotbollstränare och har varit så i cirka 11 år och inom mitt gebit är ju utan tvekan sir Alex Fergueson min gud, mannen med fingertopps känslan som alltid får ut max av sina spelare, han har förädlat ett koppel av talanger från akademin, tjurig som få, vinnarskalle, kör en och annan "hårtork" i nacken på fjärde domaren när han tar steget ned till sidlinjen, mannen som alltid har klart för sig vilket lag som är rätt för att lösa 3 poäng till sitt älskade Manchester United.

Jag kan ju bara gå till mig själv... kanske lite för överambitiös för den nivån jag nu befinner mig på, noggrann, gillar framförhållning gällande träningar, kanske lite hetsig vid matcher då det "brinner till i vinnarskallen", för att nämna några egenskaper, både på gott och ont :))

Men nu har jag under OS sändningarna fått ytterligare en idol gällande ledarskap.
Den 48 årige Isländske gentlemannen Thorir Hergeirsson är förbundskapten för de Norska damerna i handboll som är bäst i världen (vunnit de senaste VM, EM, OS).
Måste erkänna att jag blir genuint glad när jag ser han under matcherna, dels i sin coaching men framförllt under hans timeouts.
Lugn, trygg, aldrig upphetsad, pratat med tjejerna i en lugn samtalston, talar om exakt vad som är bäst för laget i just detta läge, han uppmuntrar, ger beröm och litar på sitt lag till 110% i alla lägen.
Fy fan vilken cool snubbe och hans tjejer levererar.


Så gör mig inte besviken nu Thorir utan lotsa dina "jenter" till ett OS guld i slutet av nästa vecka, och du är numera nummer 2 på listan över coacher som jag beundrar.. bara så du vet :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar