onsdag 28 november 2012

"Galna Säsongen"

Medans många barn drömmer om ett besök av en skäggprydd man i röd dräkt som kommer med presenter om 27 dagar drömmer många unga fotbolls spelare i Göteborg med omnejd om att rätt klubb med så lite streck som möjligt i den serie man spelar i skall höra av sig... välkommen till Silly Season..

De flesta lag inklusive mitt eget SÄVEDALEN kör "eftersäsongs" träning och håller igång ett par pass per vecka för att inte tappa alltför mycket inför försäsongen men samtidigt ta chansen att titta på lite intressanta spelare som eventuellt skulle passa in i ens lagbygge inför 2013.
För samtliga sportchefer i div 2 & uppåt handlar det om att kontraktera spelare då man tillhör Svensk Elitfotboll och måste då erbjuda en spelare som skall ingå i ens trupp ett avtal som genererar x antal kronor.
För att bygga en stabil trupp är det många pusselbitar som måste passa in och det är nu det angenäma uppdraget min sportchef jobbar med...



Jag kan ju bara prata (skriva) i egen person hur jag/vi går tillväga om man nu finner intresse i en spelare för sin egen klubb:
  • Telefonsamtal, presentarar sig, visar intresse
  • Bjuder in spelaren till att träna, lära känna spelare/klubben
  • Utvärderar
  • Bjuder in till en sittning (Kontrakts erbjudande)
Det tror jag är en normal procedur för 99% av alla seriösa föreningar.
OCH det är viktigt att betona att är man genuint intresserad av en spelare så hör man av sig i god tid dock ej under seriespel med respekt mot spelarens förening och framförallt spelaren i fråga.

Varför jag betonar detta i raderna ovan är att det finns många spelare som nu 27 november fortfarande går runt och hoppas/tror att rätt klubb i superettan, div 1 skall höra av sig.. men med x antal år i ryggsäcken måste jag nog göra dessa spelare lite besvikna och meddela att det samtalet kommer nog inte i år... om det inte har kommit ännu.

Det är mycket "tjyv & rackartyg" under den här galna säsongen då många spelare i hopp om att vänta kanske man skall få en större del av en eventuell kaka... men det kan oxå visa sig att av kakan finns bara smulor kvar...

I en perfekt (tränar) värld hoppas man ju att ens trupp är spikad när man går på jul ledighet så att låt mig återkomma i ärendet om cirka 3 veckor, och då hoppas vi på att både Mr X, Mr Y och allt vad dom heter under den galna säsongen har kritat på ett som på fotot nedan :-)



Avslutningsvis lite bilder från gångna veckan i SÄVEDALEN




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar