torsdag 20 december 2012

Årets 5 fotbolls händelser !!

2012 lider som bekant mot sitt slut och det vankas ett intressant 2013, inget stort fotbolls mästerskap i sikte men det kommer garanterat bli en hel del fotbolls godis kommande år.
Det är ju populärt att lista det bästa under det gångna året och det är det jag nu försöker mig på och detta är helt & hållet mina egna minnen som redovisas... jag är övertygad om att jag får "skit" för att jag har ej med Zlatans cykelspark mot England men detta är mina personliga höjdpunker.

Här följer mina topp 5 händelser 2012:

Plats 5

  • Man City vinner ligan på övertid
Det blev en kamp om Premier League titeln ända in i maj, ja till och med ända in på övertid innan det avgjordes detta året mellan de 2 Manchester lagen United & City.
Mitt älskade United var mästare när man hade spelat klart sin match då QPR hade gjort en heroisk insats borta mot Man City trots att "idioten" Joey Barton tagit ett rött trots att hans lag krigade för sin överlevnad.
När man trodde att titeln glidit City ur händerna slog han till efter drygt 93 minuter... Sergio "Kun" Aguero frälste den ljusblåa delen av staden och gav Oasis sångaren Liam Gallagher totalt glädjefnatt.



Plats 4

  • Mexico vinner OS Guld !!
11 augusti var hela världens blickar vända åt Webley stadium där Brasiliens Dream Team med lirare som Hulk, Neymar, Thiago Silva, Pato, Oscar för att nämna några enkelt skulle spöa Mexico i OS finalen.
Men som klyschan säger: Bollen är rund och det fick Brassarna bittert erfara då ett taktisk Mexico vann en skräll seger och kändes i efterhand som värdiga mästare efter en perfekt genomförd turnering.



Plats 3

  • Rasmus Elm gör 4-4 !!
VM kval på Olympia stadion i Berlin, datumet var 16 november.
Tyskland körde fullkomligt över Sverige och när Mezut Özil rullade in 4-0 i början av andra halvlek stängdes nog många tv apparater av hemma i Svedala... och gjorde man det missade man en fantastisk make over.
4-1 Zlatan
4-2 Micke Lustig
4-3 Johan Elmander
Sverige hade på Magnus Uggla språk "Vittring" och när uret passerat 90 hönde det omöjliga.
Yngste broder Elm en gänglig yngling som lystrar till förnamnet Rasmus trycker in kvitteringen fram till 4-4 och jag fattar ingenting... vad hände ???



Plats 2

  • BK Häcken charmar fotbolls Sverige
Äntligen har Bollklubben från Hisingen fått sitt erkännande, man är ett roligt, spelande, anfallsglatt lag som under geniet Peter Gerhardsson spelar Sveriges roligaste fotboll, PUNKT !!
Man är med i racet ända in i kaklet men slutar till slut på en mersmakande andraplats, hatten av.
Sent insläppt mål hemma mot Helsingborg, felaktikt offside mål bortdömt mot AIK, skit samma att det inte blev guld utan jag är sjukt stolt att ha representerat denna klubb i 18 år
Majeed Waris var den klart lysande stjärnan i detta kollektiv och det gick ingen scout i Europa obemärkt förbi... så att nu ligger 35 millar i trygg förvar i kassör Olsson´s kassakisat på GPA.



Plats 1

  • Ny utmaning i SÄVEDALENS IF
23 oktober skrevs avtalet på och framför mig har jag en grym utmaning de kommande 2 åren.
Lite av chansen man gått & väntat på dök till slut upp, efter att ha haft diskussioner sedan i somras så föll bitarna på plats och det känns grymt bra.
Tillsammans med mina kollegor Danis, Lennart, Tommy & Bishop håller vi på att rusta för att ha ett slagkraftigt lag på benen inför 2013 och vi är en bra bit på väg...
Jag längtar till 10 januari då vi drar igång !!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar