onsdag 2 mars 2011

Var det bättre förr ??


Vaknade i morse till tonerna av en "bekant" låt (somnar emellanåt till Bandit Rock) som fick gamla minnen att vakna till liv, och då snackar vi OM tidigt 80-tal, platsen är Backa (Hisingen) och mina gamla polare låt oss kalla dom "Dansken" och "Bosse". Hela veckan gick åt att under skoltid skicka lappar till dom för stunden hetaste damerna som vi kallade "timmer" av den enkla anledningen att vi hörde våra föräldrar kalla sina damer för fruntimmer... Lapparna som skickades var ALLTID utformade på samma sätt med en fråga och 2 rutor där man kunde kryssa i antingen JA eller NEJ och frågan löd: Vill ni komma och mysa i "moppe" rummet på fredag ?
"Moppe" rummet låg i bottenvåningen på ett grått 3 våningshus, inredningen var inget som hade fått designers att slå klackarna i taket utan bestod av:
  • 2 (slitna) soffor
  • 1 st bord
  • 1 st skivspelare
Väggarna "pryddes" av posters på dåtidens heta band typ: KISS, SWEET !!
Innan damerna ("timmren") dök upp var den stora frågan vilken som var kvällens låt... ofta ledde detta till livliga diskussioner såvida vi skulle spela:
  • "När vi två blir en" (GYLLENE TIDER)
  • "Fantasi" (FREESTYLE)
  • "Sailing" (ROD STEWART
När "gästerna" var på plats blev det utan vår vetskap "lekdax" då det per automatik blev TYSTA LEKEN.. ljuset släcktes ner så att det var kolsvart i lokalen, damerna var "paxade" sen tidiagre och man placerade sig jämte sin favorit tjej och sen spelade man typ låten man valt cirka 20 gånger på raken, hade man riktigt tur kunde det i smyg bli en "tryckare" (nån form av dans), hålla handen eller om man var riktigt het t.o.m en puss på kinden !!
Ofta prick på klockslaget (21.30) reste sig tjejerna upp, fnissade lite, tackade för trevligt sällskap & vips så var dom borta... bland oss grabbar började leken "tusen frågor" där jag såhär 30 år efteråt har förstått att det handlade om att "spä på så mycket som möjligt" och bräcka sina polare Men i själva verket var det ju bara 6 tonåringar som i en becksvart lokal suttit och lyssnat på samma låt i 2 timmar och för att göra en lång historia kort var det ofta låten jag vaknade till i morse Sailing / Rod Stewart som var den absolut populäraste !!

En tanke som nu slog mig: 1982 skickade vi lappar, 2011 dejtar folk på nätet !!

Min enkla fråga är: VAD DET BÄTTRE FÖRR ??

1 kommentar:

  1. Härlig nostaligi! Jag funderar framför allt över skillnaderna från förr och idag... Jag kan ju bara tänka subjektivt ifrån mig själv och nog kändes fantasierna och upplevelserna kring låtar som "Fantasi" och "När Vi Två Blir Ett" både realistiska och drömmande. Samtidigt så tycker jag att just dessa låtar är på båda könens villkor. Med dagens MTV-producerade "shakin ass"-låtar är det en helt annan exponering, en exponering som kanske tar bort den spänning som ni upplevde i det mörka mopperummet. Det är mer "Pang på rödbetan" och en i mina ögon hårdare sexuell jargong i det man ser på ytan i dagens samhälle. Jag kan inte uttala mig hur tonåringarna känner inombords eller vad som motsvarar deras mopperum. Jag kan bara säga att jag är jävligt nöjd över att vara 30+ och även om min tonårstid var lycklig så skulle jag inte vilja vara tonåring år 2011. Frid åt dem som är det idag.

    /Dan The Man

    SvaraRadera