måndag 4 juni 2012

Countdown till EM

Gött att vara utvilad när man imon tar sig till jobbet för en go 4-dagars-vecka, japp det har varit lugna gatan hela helgen och det känns riktigt skönt då det vankas "grejer" de kommande 3 helgerna.



En av sommarens störsat händelser närmar sig med stormsteg och jag pratar (skriver) givetvis om Fotbolls EM i Polen & Ukraina som inleds nu på fredag (8/6).
Och på lördag vankas det EM party då "Pyttis", "Olton", "Brollan" bland annat laddar upp med att se Holland - Danmark & Tyskland - Portugal för övrigt 2 kanonmatcher innan vi äntrar la stada.

Mycket skriverier är det ju och för svensk del handlar det mest om Elmanders fot kommer att läka i tid, värre är det dock för Sverige bekantingen och numera bossen för England den gode Mr Roy Hogdson som har det ganska hett om öronen.. med all rätt om du frågar mig.
Okey skade helvetet han drabbats av då bland annat: WALKER, BARRY, LAMPARD, CAHILL, DAWSON, BENT, WILSHERE, SMALLING saknas är ju inget han kan göra något åt, inte heller det faktum att Wayne Rooney kommer att saknas de 2 första gruppspelsmatcherna utan kritiken han får gäller mest hans fantastiska kärlek till mediokra Liverpool spelare.. då han plockat ut stolpskott som Martin (who the fuck) Kelly, Jordan Henderson och i viss mån Stewart Downing och totalt ignoretat lirare såsom Micah Richards, Michael Carrick & Rio Ferdinand ??
Italien är på tapeten igen gällande fixade matcher och att målvakts legenden Buffon lirat bort 14 millar, ja listan kan göras längre.

Utan att på något sätt vara en expert ger jag mig här dock på ett tips hur gruppspelet kommer gå:
GRUPP: A  Tjeckien, Grekland, Rysslnad, Polen
På pappret kanske den mest osexiga gruppen i årets EM och det förstår ni själva när ni ser lagen, att GREKLAND skall göra en "EM 2004" och gnetspela sig vidare tror jag inte ett dugg på då man är lika svaga i mina ögon som landets valuta... att man kan brygga grym pilsner i Tjeckien råder inget tvivel men dagens landslag håller knappt styrkan av en hederlig svensk folköl (3,5%).
RYSSLAND har stora kvaliteter och kan vara en av turneringens stora outsiders om man får ordning på sin defensiv, framåt kryllar det av kompetenta lirare såsom: Arsjavin, Pavlychenko, Pogrebjnak för att nämna några och man tar sig vidare tillsammans med POLEN som har en liten skön stomme med spelare från Borussia Dortmund som slaktat allt i Tyskland de sista åren där Lewandowski är spelaren som skall skjuta Polen vidare.
Polen, Ryssland vidare.

GRUPP: B  Holland, Danmark, Portugal, Tyskland
Även kallad dödens grupp och på pappret är det 4 bra lag men i min bok finns det bara 2 lag som kan ta sig vidare från denna grupp..
PORTUGAL har individualister som Ronaldo, Nani som tävlar om vem som kan dribbla och transpotera boll mest, framåt är man iskalla trots att man i play offet till EM bankde in 6 baljor mot Bosnien/Hercegovina, såg deras match i helgen mot Turkiet (förlust 1-3 hemma) och är man ej 200% bättre i EM hamnar man sist i gruppen och det trots att våra grannar DANMARK sätter sitt hopp till den eländige Bendtner så fattar ni att jag inte rankar portugiserna högt.
Nej det här handlar om "jättarna" HOLLAND som har en ultraoffensiv där man kan välja och vraka.. van Persie, Hunteelaar, Affelay, Sneijder, van der Vaart vilka som skall blåsa på framåt för det kan man göra när man har "grisarna" de Jong & van Bommel som städar upp bakom.
TYSKLAND går inte att förbise då man alltid presterar och kommer göra så även i denna turnering, den nya generationen spelare Hummels, Marin, Götze, Özil, Muller har blivit äldre uppbackade av stjärnspelare kommer man gå långt i detta EM.
Holland, Tyskland vidare

GRUPP: C  Kroatien, Spanien, Irland, Italien
9 av 10 säger väl spontant Spanien/Italien vidare med Kroatien som outiders ? Nja.. min känsla är att dett kommer bli den tightaste gruppen och att det kan skrälla här.
ITALIEN tog sig samman till VM 2006 efter spelskandalen men känslan är att man ej repeterar den prestationen i år, mycket oro i truppen och har man med Cassano, Balotelli känns det allt annat än tryggt samt att playmaker Pirlo i mina ögon är lite för långsam för att dominera i denna turnering, så jag säger schaas till Italien, likaså till Kroatien som leker mycket på sin enorma stolthet men jag tror att man väger lite för lätt (Modric) i denna gruppen och kommer att få lämna efter 3 spelade matcher.
SPANIEN tror jag givetvis tar sig vidare men man är inte lika bra som vid EM 2008 samt VM 2010, D Villa + Puyol saknas, Torres har varit iskall i Chelsea och jag hoppas att man satsar på store, tunge, målfarlige basken Llorente på topp uppbackad av 5 "smurfar" på miten för då blir man att räkna med även i år, då återstår bara ett lag och detta tips kommer lite från hjärtat skall villigt medges men jag tror att IRLAND kan skrälla här.
En slug coach i Trappatoni, rutinerade lirare som Given, Dunne & Robbie Keane som kommer inspirera sin lagkamrater till stordåd i sommar..
Spanien, Irland vidare

GRUPP: D  Ukraina, England, Sverige, Frankrike
Trots fördelen av hemmaplan och fanatiska fans är jag övertygad om att värdlandet UKRAINA är jumbo i denna grupp, punkt.
Lika övertygad är jag att FRANKRIKE kommer att vinna gruppen, Laurent Blanc har samlat, enat, spelat ihop sitt lag och man ser oförskämt bra ut i mina ögon med en vass offensiv med Nasri - Benzema - Ribery uppbackade av en av säsongens överraskningar i P.L Newcastle´s Cabaye på mitten. Man har flera unga spelare som är mogna i sitt spel och frågan är vem av M´Vila, Martin, Ben Arfa som kommer få sitt stora genombrott.
Det innebär att det kommer att stå mellan SVERIGE & ENGLAND vilka som går vidare och herregud vilken match vi kommer att få fredagen den 15 juni !!
Även om vi har våra brister (backlinjen) så har ju England desto mer (skador, Rooney abstängd) och jag tror att vår egen kung Zlatan Ibrahimovic täpper igen truten på alla brittiska journalister som säger att han ej levererar mot Engelska lag och är helt magisk denna sommarkväll och skjuter Sverige vidare till spel efter midsommar...
Frankrike, Sverige vidare





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar